espace pédagogique > 1er degré > langues vivantes
mis à jour le 15/12/2023
Ressources pour l'EMILE dans le domaine disciplinaire agir, s'exprimer, comprendre à travers l'activité physique/EPS : Mener un échauffement dans la langue cible
mots clés : EMILE, langues vivantes, primaire, EPS, DNL
illustration | Notions | Ressources | Elements linguistiques |
Vers l'échauffement (cycle 1) | Séquence d'éveil aux langues "Teddy Bear" (K. Dahéron - CPDLV53) | Turn around! Touch the sky! Touch the ground! Sit down! Touch your knees! Touch your toes! Teddy Bears says: « Turn around! » | |
Apprendre à entretenir sa santé (cycle 2) | Séquence EMILE « Warm up » cycle 2 (K. Dahéron - CPDLV53) | Walk! Run! Jump! Crouch! Move your head. Move your shoulders. Move your elbows. Move your wrists. Move your hips. Move your knees. Sit down and move your toes. How do you feel? Do you feel hot? Do you feel out of breath? A little out of breath, or very short of breath? | |
Echauffement collectif | Fiche préparation Quelques situations d’échauffement téphanie Tinayre, CPC EPS, Indre-et- Loire(d'après Stéphanie Tinayre, CPC EPS, Indre-et-Loire) - Action - The big boss - Simon says - Colour call - Fitness time - Waking the body - Moving like - The siamese twins | Action – The big boss : Run. Jump. Walk. Crawl. Skip… Run to the red cone. Crawl under the bench. Jump backwards… You are the boss. It’s your turn. Simon says : Simon says jump! shoulder. Foot to foot. Jump. Jump foot to foot...Colour call : Red! You’re out! Blue! One point for team blue. Fitness time : Up! Down! To the right! To the left! Turn around! Forwards! Backwards! On the floor! … Waking the body : Rub your neck. Rub your left shoulder… Moving like : Let’s walk like a ghost. Let’s dance like a monkey. Let’s walk like a duck. Let’s leap like a frog… The siamese twins : Back to back. Walk. Walk back to back. Shoulder to shoulder. Run. Run shoulder to | |
Echauffement collectif | Vidéo « DVD Game » (vidéo produite par teachers.tv) | I’ve got some buttons. Tell me what that button does : play – fast-forward – stop – pause. Everybody show me « play » (walk around the space, making sure they don’t bump into each other). The next one is « pause » (jump up and down on one spot). Stretch your arms up! « Fast-forward » is running on the spot. Ready? Go! 5, 4, 3, 2, 1. The signal « Stop » : get to the smallest shape that you can by crouching down. Skip – slow motion | |
Ateliers | Fiche préparation « Séance Body composition circuit » + fitness circuit skill cards + fitness circuit skill cards in Spanish (spark PE) | When you arrive at the station, read the Body Composition Card first. Answer the question, and complete the task on the other card. When the music stops, rotate to the next station. Continue until you hear the stop signal. Jumping jacks. Skier. Walk. Jog. Tip-toe walk. March. Frog jump. Crab walk. Equipment helper: hand the equipment helper as many toys as he/she can hold. Knee tag: on signal try to catch each other’s knees. | |
Echauffement collectif | Vidéo PE warm up exercises part 1 (Vidéo de Danny Majewski) | Jogging on the spot - Star jumps - Arm circles - Arm scissors - Jump lunges - Calf raises - Ankle rolls - Step and swing - Toe touches - Open & close the gates - Knee hops | |
Activité pour constituer des groupes ou des équipes | Au signal, les participants doivent se regrouper par 2, puis par 3, 4 etc (two by two ; three by three)… L’activité est répétée. Puis dans chaque groupe, les participants s’attribuent, en anglais, un nombre de 1 à 3 (en fonction du nombre de participants) Le meneur du jeu rassemble alors tous les « Numbers 2 » puis les « Numbers 1 » etc… Les équipes sont constituées. En appelant chaque groupe, le meneur du jeu peut associer une couleur de foulard. Ex : « Numbers 2, yellow » ; « numbers 3, red » etc… | Number one, number two, numer three, … Numbers one, come her. Numbers two, come here… Numbers one, yellow/take a yellow chasuble. Numbers two, red/take a red chasuble.… | |
Retour au calme | Activité « Ball massage » Masser le dos de son camarade en utilisant une balle de tennis à faire rouler dans la paume de la main, en suivant les consignes de l’enseignant puis du camarade (« up, down, to the right, to the left, in the middle ») | Up – down – to the right – to the left – in the middle. |
Karine Dahéron - CPDLV Mayenne
éditeur(s) :Vincent Beckmann - CPDLVER Loire-Atlantique
niveau : tous niveaux
type pédagogique :
public visé : non précisé
contexte d'usage :
référence aux programmes :
Ressources pour l'EMILE (Enseignement d'une Matière Intégré à une Langue Étrangère) | 11/09/2023 | |
Vous trouverez dans ce dossier une compilation de ressources en lien avec l'Enseignement d'une Matière Intégré à une Langues Etrangère (EMILE) au primaire et en lien avec les programmes d' ... | ||
EMILE, langues vivantes, primaire, mathématiques, DNL, EPS | Karine Dahéron - CPDLV Mayenne |
pratique d'une langue vivante étrangère - Rectorat de l'Académie de Nantes