Contenu

pratique d'une langue vivante étrangère

Recherche simple Vous recherchez ...

espace pédagogique > 1er degré > langues vivantes

EMILE & EPS : Mener un échauffement dans la langue cible

mis à jour le 15/12/2023


Vignette EMILE EPS

Ressources pour l'EMILE dans le domaine disciplinaire agir, s'exprimer, comprendre à travers l'activité physique/EPS : Mener un échauffement dans la langue cible

mots clés : EMILE, langues vivantes, primaire, EPS, DNL


Ressources proposées et notions mises en jeu : 
 
Notions Ressources Elements linguistiques
Apprendre à entretenir sa santé
Séquence « Warm up » cycle 2
Walk! Run! Jump! Crouch! Move your head. Move
your shoulders. Move your elbows. Move your wrists.
Move your hips. Move your knees. Sit down and move
your toes.
How do you feel? Do you feel hot?
Do you feel out of breath? A little out of breath, or
very short of breath?
 Echauffement collectif  Fiche préparation Quelques situations d’échauffement
- Action
- The big boss 
- Simon says
- Colour call
- Fitness time
- Waking the body
- Moving like 
- The siamese twins
Action – The big boss : Run. Jump. Walk. Crawl. Skip…
Run to the red cone. Crawl under the bench. Jump backwards…
You are the boss. It’s your turn.
Simon says : Simon says jump!
Colour call : Red! You’re out! Blue! One point for team blue.
Fitness time : Up! Down! To the right! To the left! Turn around! Forwards! Backwards! On the floor! …
Waking the body : Rub your neck. Rub your left shoulder…
Moving like : Let’s walk like a ghost. Let’s dance like a monkey.
Let’s walk like a duck. Let’s leap like a frog…
The siamese twins : Back to back. Walk. Walk back to
back. Shoulder to shoulder. Run. Run shoulder to
shoulder. Foot to foot. Jump. Jump foot to foot...
 
 Echauffement collectif  Vidéo « DVD Game »
 I’ve got some buttons. Tell me what that button does :
play – fast-forward – stop – pause.
Everybody show 
me « play » (walk around the space, making sure they don’t bump into each other).
The next one is 
« pause » (jump up and down on one spot).
Stretch 
your arms up!
« Fast-forward » is running on the spot.
Ready? Go! 5, 4, 3, 2, 1. The signal « Stop » : get to the smallest shape that you can by crouching down.
Skip – slow motion
 Ateliers  Fiche préparation « Séance Body composition circuit » + fitness circuit skill cards
When you arrive at the station, read the Body Composition Card first. Answer the question, and
complete the task on the other card. When the music stops, rotate to the next station. Continue until you
hear the stop signal.
Jumping jacks. Skier. Walk. Jog. Tip-toe walk. March. Frog jump. Crab walk.
Equipment helper: hand the 
equipment helper as many toys as he/she can hold.
Knee tag: on signal try to catch each other’s knees.
Activité pour constituer des groupes ou des équipes
 
Au signal, les participants doivent se regrouper par 2, puis par 3, 4
etc (two by two ; three by three)… L’activité est répétée.
Puis dans chaque groupe, les participants s’attribuent, en anglais, un nombre de 1 à 3 (en fonction du nombre de participants)
Le meneur du jeu rassemble alors tous les « Number 2 » puis les « Number 1 » etc… Les équipes sont constituées.
En appelant chaque groupe, le meneur du jeu peut associer une couleur de foulard.
Ex : « Numbers 2, yellow » ; « numbers 3, red » etc…
Two by two. Three by three. Four by four…
Number one, number two, numer three, …
Numbers one, come her. Numbers two, come here…
Numbers one, yellow/take a yellow chasuble.
Numbers two, red/take a red chasuble.…
 
Echauffement collectif et retour au calme
Vidéo de classe "Warm up routine" pour le cycle 3
Retour au calme
Activité « Ball massage »
Masser le dos de son camarade en utilisant une balle de tennis à faire rouler dans la paume de la main, en suivant les consignes de l’enseignant puis du camarade («up, down, to the right, to the left, in the middle »)
 
Up – down – to the right – to the left – in the middle.
 
 
 
 
auteur(s) :

Karine Dahéron - CPDLV Mayenne

éditeur(s) :

Vincent Beckmann - CPDLVER Loire-Atlantique

information(s) pédagogique(s)

niveau : tous niveaux

type pédagogique :

public visé : non précisé

contexte d'usage :

référence aux programmes :

haut de page

pratique d'une langue vivante étrangère - Rectorat de l'Académie de Nantes