Contenu

histoire-géographie-citoyenneté

Recherche simple Vous recherchez ...

espace pédagogique > disciplines du second degré > histoire-géographie > transversalité > convergences

European medieval HISTORY and CULTURE Urban and rural cultures and societies ( XI th – XIII rd centuries )

mis à jour le 25/09/2018


tapisserie de bayeux

Why the Bayeux tapestry can be recognised as a wonderful masterpiece ?
What does the Bayeux tapestry tell us about the Anglo-Norman society in the XI th century ?

mots clés : The Bayeux Tapestry, the Norman Conquest 1066, the art of war, William Duke of Normandy, the feudal system, the Anglo-Norman monarchy, the fabulous and mythical animals, the Anglo- norman cultural heritage


Main activities:

1/ Discovering the Bayeux tapestry and its history ( The animated Bayeux tapestry ) / 1 hour

2/ Conducting researches about a topic / 2 hours

3/ Finding an interesting way to diffuse them to the others & writing a quizz / 1 hour

4/ Leading the game / 1 hour

Intercultural aims:

Understanding the common points between French and British history

Other intercultural European links:

The byzantine princess Anna Comnena: the Alexiade and the first crusade ( XIIth century )  The Norman kingdom in Sicilia ( XI th century )

Methodological aims:

Collaborative work in pairs - Online and creative skills

Language aims:

Reading – selecting – writing information in English

Learning new vocabulary – playing with quizzlet live

Methodological skills: continuous assessment

Language and intercultural skills: assessment by the teacher before the final step

Knowledge skills: marks with the final game

Materials:

Timeline – map – the animated tapestry video - www.bayeuxtapestry.org.uk



 
Bilan et pistes d'évaluation :

Cette activité est conseillée au niveau 2nde ( programme d'histoire médiévale ) et suscite beaucoup d'intérêt et d'enthousiasme pour les élèves qui ont le choix de leur sujet de travail. Ils sont plus nombreux à opter pour un travail de géographie des lieux mentionnés sur la tapisserie mais aussi très motivés sur le sujet portant sur les animaux mythiques. C'est une séquence culturelle et patrimoniale concrète et ludique.

L'évaluation des élèves porte sur leur implication dans le travail d'équipe, sur leur expression orale et sur la qualité du contenu développé.
 
auteur(s) :

Laurence Ponthieux, Professeure d'histoire et géographie, section européenne anglais, LND Challas

éditeur(s) :

Elsa Goujard, webmestre académique HGEMC

information(s) pédagogique(s)

niveau : tous niveaux

type pédagogique :

public visé : non précisé

contexte d'usage :

référence aux programmes : Progamme de 2nde / DNL Histoire section européenne anglais

haut de page

histoire-géographie-citoyenneté - Rectorat de l'Académie de Nantes